Megszállottak – picture lock

Alig két hét múlva premier! El se hiszem, hogy a célegyenesbe jutottunk ezzel a különleges, a reformáció emlékévére készült tévéfilmmel. A Megszállottak /Kálvin és Loyolai Ignác/ a harmadik közös tévéfilmem a rendező Pozsgai Zsolttal és az operatőr Kovács Claudiával.

Maga a project kicsit döcögve indult el az útján, mivel az őszi forgatást áttették januárra. Én meg közben el is utaztam Mexikóba majd’ négy hétre. Így aztán nem a hagyományos módon vágtunk. Amint vége lett egy-egy forgatási napnak, hozták hozzám winchesteren a nyersanyagot, és én azonnal elkezdtem vágni a leforgatott jeleneteket. Ekkor szembesültem azzal, hogy a 4K-s online vágáshoz bizony kevés az a 16 GB memória és az egy szem 3TB-os winchesterem. Első utam az Aquába vezetett, így lett Kylo Ren az új családtagunk (2db 3 TB-os winchester) és még egy kis ramot is kapott a gépem, hogy mellőzzem a kék halálokat. Mindemellett napközben még a 4Cut-nak a Honfoglalót is vágtam egy ideig.

Utazás előtt aztán öt nappal nézett rá a vágatra a rendező – Zsolt – az akkor még 101 perces filmre.  Három nap alatt sikerült megszabadulnunk 24 perctől és egy olyan fázisba értünk, amin el tudott kezdeni dolgozni a hangmérnök, a zeneszerző és a vfx is – míg én távol vagyok. Mindez, hogy ilyen rövid idő alatt elkészüljünk, csak úgy tudott megvalósulni, hogy csodálatos a színészi játék, bakik nélkül varázsolják el a nézőiket. Így aztán február végén álltunk neki újra a filmnek. Megváltunk pár,  szívemhez közel álló  jelenettől – ami persze a film javára válik, mert a 77 perces hossz még mindig ijesztően soknak tűnt. A mostani állapot szerint 69 perc hosszúságú a film. Jelenleg fényelés alatt áll a Megszállottak.

Főbb szerepekben: Szabó Máté, Lux Ádám, Quintus Konrád, Fésűs Nelly, Árpa Attila, Nagy Nati, Koncz Gábor, Orosz Csenge, Janik László
Operatőr: Kovács Claudia
Látvány: Húros Annamária
Vágó: Pálfalvi Réka
Gyártásvezető: Mercel Attila
Író-rendező: Pozsgai Zsolt

Az előzetes megtekinthető a Vimeo-n.

Showreel – Behind the scenes

Visszatérve a mexikói utazásomból, betegen fetrengve az ágyban, mi sem tűnt jobb ötletnek, hogy ezen weboldal szerkesztése mellett elkezdjek egy showreel vágásán gondolkozni. Korábban már készítettem ilyen videókat reklámügynökségek és utómunka stúdiók részére, csak a sajátom váratta még magát.
Amint munkaképes állapotba kerültem, nekivágtam a showreelnek. Már az utazás előtt tervben volt ennek az elkészítése, össze is gyűjtöttem a munkáimat (amit tudtam) és persze a zenéket, amire elképzeltem. A Trónok Harca című sorozatban nagyon megtetszett két zene, illetve a megoldás is ahogy összevágták ezeket a jeleneteket.
De hogy sűrítsem az elmúlt hét évem munkáit egy nézhető hosszúságú videóba? A cél a négy perc alatti hossz volt, és ezt el is értem. Voltak fekete fehér filmek is amiket vágtam, így arra gondoltam, hogy azokkal kezdem, és nem töröm meg a színes képeket. A legelső vágatból sikeresen kihagytam a saját diplomafilmem, de szorítottam neki helyet – ezért is került csak végére. Pár filmet így is ki kellett hagynom, amit nagyon sajnálok, mert szeretem őket, de ezek nincsenek is meg nálam.

Megjelenési sorrendben a filmek: Anyám hitte, Droszt, el, Kilégzés, MAG, Felfedezés, BUDA, Tetemre hívás, Tabukról tabuk nélkül, Kicsi ország kicsi Kína, Stíluspárbaj Lakatos Márkkal, Feleségek Luxuskivitelben, Waberer’s reklám, Nespresso reklám, Magnet Bank reklám, KLM reklám, Szabadonczok, BP Underground Hardcore/Punk, Vénusz vezess!, Magyarok a Holdon.

Felhasznált zenék: ThennsLight of the Seven.

Az elkészült showreel-t a Vimeo oldalára töltöttem fel.

Megvalósítom az álmaid, hogy elérjem az álmaim.

Most, hogy ismét szabadúszok, rájöttem, hogy valami hiányzik. Mint példaképemnek Pamacsnak, ott az olló jelképként, és a mottója, miszerint „Hozott anyagból dolgozok”. Ez bennem is elindított az évek folyamán valamit. Mikor először láttam a saját – vizsga – filmemet a Toldi moziban, letaglózott, hogy ilyen hatással van a munkánk a nézőkre. Én, mint vágó nem magamnak készítem a filmeket. Hanem a nézőknek, hogy szórakozzanak, kikapcsoljanak vagy épp elgondolkozzanak. Mi sem jobb érzés annál, hogy látod a közönség lüktetését egy-egy humoros vagy épp szomorú jeleneten. Ezért vagyok vágó, hogy átadjak valamit, ami örömet okoz. Ez a hobbim, a munkám, az álmom.

Ikonként mi sem lenne találóbb egy unikornisnál?

Válaszként idéznék a 2012-es főiskolai esszémből (a teljes beadandó itt olvasható), amit művészettörténet vizsgára írtam:

„Az egyszarvú egészen az ókortól még napjainkra is hatással van. Szerepel a keresztény hiedelemvilágban, a buddhizmusban, a kínai mítoszokban, sőt az iszlámban is számon tartják, mint tengeri egyszarvút. Leginkább a középkor művészetére volt komoly hatással, de még jelenkorunk filmművészetében is felbukkan.

Májusi hírek szerint pedig, épphogy felleltek Ázsiában egy új antilop fajt, kihalhat.
„A kis termetű szaola tudományos neve, a Pseudoryx arra utal, hogy szarvai nagyon hasonlítanak az Oryx nembe sorolt afrikai lóantilopéhoz. Nevével ellentétben nem egy szarva van, elnevezését inkább viselkedése indokolta, mert olyan ritkán láthatja ember, mint a mondabeli unikornist.”   

Az egyszarvú legendája napjainkig él.

uni_sd_2